V2G-tekniikan (Vehicle-to-Grid) merkitys on kasvamassa energianhallintajärjestelmissä eri ympäristöissä. Suomalainen latausratkaisujen edelläkävijä InterControl Oy vastaa tähän tarpeeseen kehittämällään kaksisuuntaisella (V2G) DC-latauslaitteella, joka tarjoaa kustannustehokkaan tavan uusiutuvan energian varastointiin ja käyttöön.
InterControl Oy on valmistanut Latinki11 – kaksisuuntaisen V2G 11 kilowatin DC-latauslaitteen CCS-latausominaisuudella ja se on saatavana valinnaisesti myös maksupäätteen kanssa julkisen latauksen ratkaisuksi. Sähköajoneuvon akkua voidaan luonnollisesti ladata latauslaitteella, mutta kaksisuuntaisen latausmenetelmän ansiosta akkua voidaan myös purkaa ja ajoneuvon akussa varastoitua energiaa käyttää muihin tarkoituksiin. Latauslaitteen rungossa käytettävä piikarbidi-teknologia tehostaa laitteen suorituskykyä ja pidentää sen elinkaarta.
Kaksisuuntainen lataus laskee sähkönkäytön kokonaiskustannuksia
Latinki11-latauslaitetta voidaan hyödyntää energiaekosysteemin osana optimoimaan energian käyttökustannuksia tasaamalla sähkön kulutuksen piikkejä tai lataamalla sähköverkosta halpaa pörssisähköä, jota voidaan käyttää akusta, kun sähkö on hinnakkaampaa. Latauslaitteen avulla yritys voi myös tarjota tietyn määrän kapasiteettia reservimarkkinoiden käyttöön ja kattaa sähkökustannuksia.
V2G-teknologian avulla voidaan tarjota myös ratkaisuja alueille, joissa sähköverkko puuttuu kokonaan tai sitä on rajoitettu. Sähköajoneuvon akkuihin tallennettua energiaa voidaan käyttää sähköverkon ulkopuolella, tarjoten käyttöenergiaa esimerkiksi syrjäisille alueille, joissa energiansaanti on epävarmaa tai ei ole julkista sähköverkkoa ollenkaan.
Sähköveneet voivat toimia energiavarastoina
– Latinki11-latauslaite on vastaus sähköajoneuvon akkuun varastoidun energian uudelleen käytön tarpeeseen. Ensimmäiset laitteet ovat jo valmistettu ja toimivat menestyksekkäästi uusimman latausstandardin 15118-20 mukaisesti yhteistyökumppaneidemme käytössä, kertoo Timo Kulkki, InterControl Oy:n myynti- ja tuotepäällikkö.
Sähköajoneuvojen akut tarjoavat edullisen ja joustavan ratkaisun uusiutuvan energian varastointiin verrattuna kiinteisiin akkuratkaisuihin. Esimerkiksi suomalaisen sähkövenevalmistajan Valkaman Picnic Cruiser -sähkövenettä voidaan käyttää energiavarastona sesonkiajan ulkopuolella maksimoiden ajoneuvojen käyttöasteen ja tarjoamalla lisäarvoa niiden omistajille.
’’Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa veneen hyödyntämisen energiavarastona ja verkon tasaukseen. Näin asiakkaamme voi itse asiassa tienata hankkimalla Valkaman sähköveneen.’’ kertoo Antti Siiskonen, yksi Valkama Watercrafts Oy:n perustajista.
’’Latinki11 mahdollistaa kaksisuuntaisen latauksen veneillemme ja olemme innoissamme siitä. Tämä nostaa veneilyn uudelle tasolle; ei pelkästään mukavaa ja kivaa, mutta myös hyödyllistä.’’ jatkaa Siiskonen.
– Sähköajoneuvojen lisääntyessä haluamme tarjota latausratkaisun kaikille eri alueille teollisuus- ja asuinympäristössä niin laajasti kuin mahdollista. Latauslaitteen luonnollinen käyttötapa tulee olemaan yhdistettynä kiinteistön energiajärjestelmän osaksi esim. aurinkopaneelijärjestelmän ja energiavaraston rinnalle, Kulkki lisää.
InterControl on kehittänyt latauslaitteen uusimman latausstandardin mukaisesti, joka takaa yhteensopivuuden myös tulevaisuuden sähköajoneuvojen kanssa.
Mikä on V2G?
Kaksisuuntaista latausmenetelmää kutsutaan yleisimmin termillä V2G (Vehicle-to-Grid), joka tarkoittaa energian siirtämistä sähköajoneuvosta sähköverkkoon. Termin lisäksi tunnetaan yleisimmin mediassa myös V2H (Vehicle-to-Home) ja V2L (Vehicle-to-Load).
Artikkeli on julkaistu Kasnäs Kompass lehdessä: Kasnäs Kompass 2024 by Kompass-lehdet – Issuu
Kuvitus: Kasnäs Kompass