Blogi

Latausinfra kehittyy sähköisen liikenteen kasvaessa

Sähkökäyttöisten ajoneuvojen suosio kasvaa huimasti. Liikenne- ja viestintäministeriö ennustaakin 2030 vuoden lopussa sähkökäyttöisten henkilöautojen määrän kipuavan jopa 600 000:en. 

 

Valtion avustusta tarjolla

Sähköisen liikenteen kasvaessa myös julkinen ja asuntojen yhteyteen rakennettava latausinfra kehittyy. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA jakaa avustuksia asuinrakennuksia omistaville yhteisöille sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. ARA:n latausavustusten ylitarkastaja Kari Lappalainen mukaan etenkin kasvukeskusten taloyhtiöissä latausinfran rakentamista pohditaan ja tarpeelliseksi koettaessa toteutetaan.

ARA jakoi 50 prosenttia latausavustusta projektiin Turun Korppoolaismäessä, johon Etelärannan neljän kerrostalon asukkaille tarkoitetussa pysäköintiluolassa toteutettiin sähköautojen latausvalmius kaikkiin 103 autopaikkaan. Latausinfra toteutettiin kerralla tulevaisuutta silmällä pitäen. Järjestelmän latausteho on vähintään 11 kW autopaikkaa kohden, joten tehoa riittää tulevaisuuteen. Osakkaalle tämä tarkoitti alle 2 000 euron kustannuksia latausasemaa kohden.

Latausvalmius tai latauspaikka nostaa asunnon ja autopaikan arvoa, vaikka sähköauton hankinta ei olisikaan ajankohtainen. Lisäksi asunnonostajat kyselevät myös enemmissä määrin löytyykö taloyhtiöiden pysäköintipaikoilta latausvalmius tai valmis latausasema, hankkeessa mukana ollut Timo Turkula sanoo.

 

Sähköverkon kantavuudesta ei tarvitse olla huolissaan

Fingridin käyttöpäällikkö Jonne Jäppisen mukaan ei ole huolta Suomen sähköverkon kantavuudesta, vaikka sähköautojen määrän yleistyessä latausverkoston kasvamiseen kohdistuu kova paine. Hän perustelee, että puhutaan yksittäisistä, toisistaan irrallaan olevista latauspisteistä ympäri Suomea eli kuormitus tasoittuu, eikä aiheuta yhtä isoa piikkiä mihinkään kohtaan verkkoa.

 

Lue koko artikkeli: Sähköautokanta kasvaa kovalla tahdilla, mutta Suomi kestää tämän – Sähköautot – Turun Sanomat (ts.fi)