Lähtökohdat
Norjalainen lauttayhtiö Norled AS halusi sähköistää Haugesundin kaupungista liikennöivät katamaraaninsa Fjordøy ja Fjordled. Aluksissa on 1,6 MWh:n akku- ja latausjärjestelmät sekä sähkökäyttöiset propulsiojärjestelmät, jotka on suunnitellut ja toimittanut Brunvoll El-mar AS.
Siirtyminen täyssähköisiin aluksiin vaati tehokasta ja luotettavaa latausratkaisua, joka mahdollistaa nopean latauksen satamakäyntien aikana. Haasteena oli löytää ratkaisu, joka kestää vaativat meriolosuhteet ja varmistaa alusten operatiivisen käytettävyyden ilman pitkiä lataustaukoja.
InterControl toimitti suurteholatauslaitteet sähköisille katamaraaneille
InterControl toimitti Hypercharger suurteholatauslaitteita Norledin operoimiin satamiin Feøyn ja Rødværin saarille, jotka soveltuivat meriolosuhteisiin ja satamakäyttöön. Molempiin satamiin asennettiin kaksi 300 kW suurteholatauslaitetta, jotka pystyvät tehokkaasti lataamaan katamaraaneja lyhyiden pysähdysten aikana.
Alunperin suurteholatauslaitteet varustettiin yhdellä jäähdyttämättömällä 400 A CCS-kaapelilla, mutta suorituskyvyn optimoimiseksi neljään laturiin lisättiin jäähdytetyt 500 A CCS-kaapelit sekä jäähdytysyksiköt. Tämä mahdollistaa jopa 600 A hetkellisen latausvirran ja pidempiaikaisen 500 A syötön, mikä maksimoi alusten käytettävyyden ja lyhentää latausaikaa merkittävästi.
Kokonaisuudessaan Feøyn ja Rødværin satamien latauskapasiteetti nousi 1,8 megawattiin, mahdollistaen tehokkaan ja kestävän sähköisen vesiliikenteen operoinnin. Norledin sähkökatamaraanit hyödyntävät nyt huipputason latausratkaisua, joka tukee Norjan tavoitetta vähentää vesiliikenteen päästöjä ja edistää puhtaampaa liikennettä.
Yhteenveto
InterControlin toimittama ratkaisu varmistaa, että sähköiset lautat voivat operoida luotettavasti ja tehokkaasti, maksimoiden käyttöajan ja kestävän kehityksen mukaisen liikennöinnin. Tämä projekti on jälleen yksi esimerkki siitä, kuinka kehittynyt latausteknologia voi tukea merenkulun sähköistymistä ja ympäristöystävällisempää liikennettä.
Ratkaisun tiedot
- Matkan varrella lataus: Sähköisen vesiliikenteen lataus satamassa
- Ratkaisu: 2 x 300 kW Hypercharger suurteholatauslaitteet
- Aluksissa on 1,6 MWh:n akku- ja latausjärjestelmät
- Lisätty jäähdytetyt 500 A CCS-kaapelit ja jäähdytysyksiköt